Στο ΔΣ της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Αττικής (ΠΕΔΑ) εκλέχτηκαν με
το ψηφοδέλτιο της «Λαϊκής Συσπείρωσης» οι
Ηλίας Σταμέλος και Βαγγέλης Σίμος, πρώην δήμαρχοι Καισαριανής και Πετρούπολης αντίστοιχα, μετά
τις εκλογές που έγιναν κατά τη διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης την Παρασκευή
8 Νοέμβρη.
Ο Ηλ. Σταμέλος, εκ μέρους της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Καισαριανής,
από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης, στάθηκε στη μετατροπή των δήμων σε κρατική
υπηρεσία «σαν αποτέλεσμα όλων των μεταρρυθμίσεων που εφαρμόστηκαν τα τελευταία
22 χρόνια, από τον "Καποδίστρια", τον "Καλλικράτη", τον
"Κλεισθένη" μέχρι και τις σημερινές αλλαγές που προωθούνται από τη
σημερινή κυβέρνηση».
Είπε επίσης πως χάρη στις αλλαγές και τις μεταρρυθμίσεις
αυτές «με σιγουριά μπορούμε να πούμε ότι προχώρησε παραπέρα η ανταποδοτικότητα
των υπηρεσιών, υποβαθμίστηκαν υπηρεσίες, μειώθηκε το μόνιμο προσωπικό ως
αποτέλεσμα της απαγόρευσης των προσλήψεων, αυξήθηκαν οι εργαζόμενοι με όλες τις
ευέλικτες μορφές εργασίας, προχώρησαν ιδιωτικοποιήσεις βασικών λειτουργιών
στους δήμους».
Κατέθεσε παράλληλα τις θέσεις και τις απαιτήσεις της «Λαϊκής
Συσπείρωσης», τονίζοντας πως «με αυτές τις θέσεις που αφορούν σε εργαζόμενους
και εκλεγμένους, επιδιώκουμε την οργάνωση της πάλης, τη διεκδίκηση, την
εναντίωση σε κυβέρνηση, ΕΕ, επιχειρηματικούς ομίλους».
Αναλυτικά η ομιλία του Ηλία Σταμέλου:
«Η Γενική μας Συνέλευση πραγματοποιείται λίγους μήνες μετά
την ανάληψη της κυβέρνησης από τη ΝΔ. Η κυβέρνηση από τις πρώτες μέρες
συνεχίζει ακόμα πιο αποφασιστικά την αντιλαϊκή πολιτική της προηγούμενης, του
ΣΥΡΙΖΑ.
Γνωρίζουμε όλοι ότι οι δήμοι έχουν μετατραπεί σε κρατική
υπηρεσία σαν αποτέλεσμα όλων των μεταρρυθμίσεων που εφαρμόστηκαν τα τελευταία
22 χρόνια, από τον "Καποδίστρια", τον «Καλλικράτη», τον «Κλεισθένη» μέχρι και τις σημερινές αλλαγές που προωθούνται από τη
σημερινή κυβέρνηση.
Μπορούμε να πούμε με σιγουριά πως οι μεταρρυθμίσεις, εκτός
των άλλων, συνέβαλαν ώστε το κράτος να αποχωρήσει από κάθε ευθύνη του σε
βασικές κοινωνικές παροχές και υπηρεσίες.
Στο βασικό ερώτημα που πρέπει να απαντήσουμε όλοι είναι σε
τι ωφέλησαν όλες αυτές οι μεταρρυθμίσεις τα λαϊκά στρώματα των πόλεων που
εκπροσωπούμε, γιατί αυτά αποτελούν την πλειοψηφία των κατοίκων.
Με σιγουριά μπορούμε να πούμε ότι προχώρησε παραπέρα η
ανταποδοτικότητα των υπηρεσιών, υποβαθμίστηκαν υπηρεσίες, μειώθηκε το μόνιμο
προσωπικό ως αποτέλεσμα της απαγόρευσης των προσλήψεων, αυξήθηκαν οι
εργαζόμενοι με όλες τις ευέλικτες μορφές εργασίας, προχώρησαν ιδιωτικοποιήσεις
βασικών λειτουργιών στους δήμους.
Το ίδιο μια σειρά από βασικές υποδομές (σχολεία, παιδικοί
σταθμοί, δρόμοι, Πολιτισμός, Αθλητισμός κλπ.) και η συντήρησή τους, είτε
παραμένουν μόνιμα σε αναμονή είτε στα αζήτητα «της ανάπτυξης» που στις μέρες
μας κλίνεται σε όλες τις πτώσεις από κυβερνητικούς και «αυτοδιοικητικούς».
Οι αντιδραστικές εξελίξεις στο χώρο της Τοπικής Διοίκησης
είναι άρρηκτα δεμένες με τις ανάγκες και επιδιώξεις του κεφαλαίου. Κράτος και
οι τοπικοί θεσμοί του, Περιφέρειες - δήμοι, το πολιτικό προσωπικό που τα
στελεχώνει ευθυγραμμίζονται στην κατεύθυνση να απελευθερωθούν κεφάλαια για τη
χρηματοδότηση των αναγκών των επιχειρηματικών ομίλων.
Οι άμεσες νομοθετικές ανατροπές στο σύστημα διοίκησης που
έφερε ως κυβέρνηση η ΝΔ, η αλλαγή εκλογικού νόμου που ετοιμάζει, το κυβερνητικό
της πρόγραμμα όσον αφορά αρμοδιότητες και πόρους, κάνουν καθαρό ότι κινείται σε
ακόμη πιο γρήγορους ρυθμούς, ώστε η Τοπική Διοίκηση να συνδράμει τις ανάγκες
της επιχειρηματικότητα. Δηλώνοντας από το βήμα της Βουλής ο αρμόδιος υπουργός,
είπε πως "η αυτοδιοίκηση που θέλει η Νέα Δημοκρατία είναι μία αυτοδιοίκηση
που λύνει προβλήματα, είναι αποτελεσματική, έχει τη δική της συμβολή στην
οικονομική ανάπτυξη της χώρας, συνεργάζεται με την υγιή επιχειρηματικότητα και
προσελκύει επενδύσεις".
Με βάση αυτές τις προτεραιότητες, η κρατική χρηματοδότηση,
που αφορά την κοινωνική πολιτική, έχει καθηλωθεί σε μόλις 150 εκατομμύρια ευρώ
κατ’ έτος για το διάστημα 2018-22. Τα κονδύλια για την πυροπροστασία σε μόλις
18 εκατομμύρια ευρώ, το ΠΔΕ (Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων) από εθνικούς πόρους
είναι σχεδόν ανύπαρκτο και τα προγράμματα του «Φιλόδημος» δεν
αναιρούν αυτή την πραγματικότητα.
Αποτέλεσμα, σειρά από έργα και ανάγκες σε υποδομές
συναρτώνται με τα προγράμματα του ΕΣΠΑ, που με βάση τον χαρακτήρα του -εργαλείο
για την ανταγωνιστικότητα του ευρωενωσιακού κεφαλαίου- είναι στον πάτο των
προτεραιοτήτων του.
Αποτέλεσμα, η αντιπλημμυρική προστασία να είναι από τα
τελευταία σε επιλεξιμότητα έργα, ενώ στην Αττική κάθε χρόνο έχουμε πλημμύρες
όπου χάνονται ζωές και περιουσίες. Στη Μάνδρα είναι ανοικτές ακόμα οι πληγές.
Σε ακόμη χειρότερη μοίρα είναι το ζήτημα της αντισεισμικής
προστασίας και θωράκισης, που είναι καθολικά αποκλεισμένο από κάθε
χρηματοδότηση.
Στην Ελλάδα, η οποία συγκεντρώνει πάνω από το 50% της
σεισμικής ενέργειας όλης της Ευρώπης, η σεισμική θωράκιση των κτιρίων θα έπρεπε
να είναι εκ των ων ουκ άνευ. Τα μεγέθη συγκλονιστικά: Το 80% των κτιρίων της
χώρας έχουν χτιστεί πριν το 1985, δηλαδή πριν τεθεί σε εφαρμογή ο σύγχρονος
αντισεισμικός κανονισμός και μόλις στο 15% των δημοσίων κτιρίων -μέσα και τα
σχολεία- να έχει γίνει ο πρώτος έλεγχος και αυτός οπτικός!
Μεγάλη συζήτηση γίνεται για την οικονομική αυτοτέλεια των
δήμων, όμως οι κυβερνητικές εντολές για την κατάρτιση των προϋπολογισμών
κινούνται στην ίδια κατεύθυνση με τα προηγούμενα χρόνια. Τους ισοσκελισμένους
προϋπολογισμούς, τον συστηματικό έλεγχο από το παρατηρητήριο με κάθε παρέκκλιση
από "την αποφασισμένη δημοσιονομική κανονικότητα" επισύρει οικονομικές
και διοικητικές κυρώσεις.
Από την άλλη, στο όνομα της οικονομικής αυτοτέλειας των
δήμων, κυβέρνηση της ΝΔ, αλλά και δήμαρχοι, προωθούν την είσπραξη του ΕΝΦΙΑ από
τους δήμους με την αντίστοιχη μείωση της κρατικής χρηματοδότησης. Είναι και από
αυτή την άποψη πρόκληση απέναντι στα φτωχά και άνεργα νοικοκυριά που το
εισόδημά τους λεηλατείται από το κράτος, τη διατήρηση της υψηλής φορολογίας να
την παρουσιάζουν σαν οικονομική αυτοτέλεια.
Αποτελεί πρόκληση η νομοθετική ρύθμιση της ΝΔ που
απελευθερώνει τις ιδιωτικοποιήσεις στους αντίστοιχους τομείς με το επιχείρημα
του κ. Μητσοτάκη «αν η συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα οδηγεί στην παροχή
καλύτερων υπηρεσιών με χαμηλότερο κόστος, αυτό πρέπει να ενθαρρύνεται και όχι
να αποθαρρύνεται».
Όμως όλοι γνωρίζουμε ότι «φτηνοί εργολάβοι» δεν
υπάρχουν, παρά μόνο φτηνοί και αναλώσιμοι -ακόμη και με την ίδια την ζωή τους-
εργαζόμενοι και μόνο κάτω από τέτοιες προϋποθέσεις γίνονται «συμφέρουσα
λύση» οι εργολάβοι.
Γνωρίζουμε από πρώτο χέρι τα συνεχή θανατηφόρα εργατικά
ατυχήματα στους δήμους, που υποτίθεται ότι ελέγχονται και συντηρούν ένα επίπεδο
συνθηκών υγιεινής και ασφάλειας, που για τον εργολάβο είναι κόστος.
Η διαχείριση των αποβλήτων στην Αττική έχει εξελιχθεί σε
παράγοντα συνεχούς υποβάθμισης του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής της
λαϊκής οικογένειας και θα επιδεινωθεί ακόμη περισσότερο με την ολοκληρωτική
εκχώρηση της επεξεργασίας των απορριμμάτων στο μεγάλο κεφάλαιο που μεθοδικά
προωθείται.
Η απαρίθμηση όλων των ζωτικών προβλημάτων που απασχολούν τα
λαϊκά στρώματα των δήμων μας θα απαιτούσε αρκετό χρόνο και είναι γνωστά, όπως
είναι γνωστή και η αιτία τους.
Με αυτές τις θέσεις που αφορούν σε εργαζόμενους και
εκλεγμένους, επιδιώκουμε την οργάνωση της πάλης, τη διεκδίκηση, την εναντίωση
σε κυβέρνηση, ΕΕ, επιχειρηματικούς ομίλους.
Απαιτούμε δραστική αύξηση των κρατικών δαπανών από τον
Προϋπολογισμό για κοινωνική πολιτική, για ενίσχυση της λαϊκής οικογένειας, για
τη λειτουργία των Δημοτικών Υπηρεσιών σε απορρίμματα, πράσινο κλπ.
Αντιτασσόμαστε στη μεταφορά αρμοδιοτήτων που πρέπει να είναι
στην ευθύνη του κεντρικού κράτους για την ανάπτυξη - λειτουργία στην Τοπική
Διοίκηση, γιατί αυτό σημαίνει τελικά μεταφορά του κόστους στις πλάτες του λαού.
Να καταργηθεί κάθε είδους τοπική φορολογία, κάθε έμμεση
φορολογία.
Εντείνουμε τον αγώνα για αποκλειστικά δημόσιο δωρεάν σύστημα
στους βασικούς κοινωνικούς τομείς της Υγείας - Πρόνοιας και Παιδείας με πλήρη
χρηματοδότηση από το κράτος.
Μόνιμη σταθερή δουλειά με πλήρη δικαιώματα για όλους τους
εργαζόμενους. Μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων και των εργαζομένων στα
προγράμματα.
Διεκδικούμε σχεδιασμό και υλοποίηση σε κεντρικό,
περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, υποδομών και μηχανισμών δημόσιας προστασίας
από πλημμύρες - πυρκαγιές - σεισμούς - άλλες καταστροφές από καιρικά φαινόμενα
- ρύπανση και μόλυνση του νερού και του αέρα.
Παλεύουμε για να ανατραπεί το νομοθετικό πλαίσιο που καθιστά
τους δήμους και τις Περιφέρειες πεδίο επιχειρηματικής δραστηριότητας και φοροεισπρακτικού
μηχανισμού.
Καμιά ανάπτυξη για το λαό δεν μπορεί να εξασφαλιστεί σε
τοπικό ή περιφερικό επίπεδο αν η κεντρική πολιτική παραμένει αντιλαϊκή.